Over doekjes, parabenen en rode ogen…

Standaard

Al lange tijd gebruik ik van die fijne Nivea make-up reinigingsdoekjes, om ervoor te zorgen dat ik ’s avonds met een frisse snoet m’n bed ik kan duiken. Mijn doekje is van het roze soort, de “verzachtende” variant. Daarnaast biedt Nivea nog blauwe doekjes (verfrissend), lila doekjes (sensitive) en groene doekjes (pure & natural) aan, maar mijn droge, gevoelige huid wordt blij van roze dus die liggen sinds jaar en dag met voordeelverpakkingen tegelijk in onze badkamer.

Maar zelfs de meest georganiseerde persoon kan het overkomen: het moment dat je niet op tijd hebt ingeslagen en onverwacht zonder zit…In paniek hol je naar de winkel, waar ze dan (Murphy’s law!) net jouw roze doekjes even niet op voorraad hebben. Dus maak je eens een uitstapje, want het is toch hetzelfde merk en dat is fijn…toch? Niet dus. Een aantal keren, met onregelmatige tussenpozen, zaten na zo’n afwijkende schoonmaakbeurt de volgende ochtend mijn toch al niet erg grote ogen helemaal dicht. Dik, rood en gekmakend jeukend. Wanneer je het patroon nog niet ziet sleep je jezelf chagrijnig en zonder make-up (jeukt nog meer!) naar je werk; waarschijnlijk met vieze handen in m’n ogen gewreven of een spontane aanval van stress eczeem? Totdat het me dit weekend wéér overkwam, en wéér exact op het moment dat mijn geliefde roze doekjes door hun lila zusje waren vervangen! Blijkbaar zit er iets in die roze doekjes wat de rest van de familie mist, of andersom: de rest van de serie heeft een toevoeging waar mijn roze vriendinnetjes verschoond van zijn gebleven. Het is in ieder geval een stofje waar mijn ogen niet blij van worden!

En zo startte ik mijn onderzoek: op de site van Nivea worden gelukkig heel nauwkeurig per soort doekje de ingrediënten benoemd, welke ik onder elkaar naar een Word documentje copy-pastte. Vervolgens werd het een ouderwetse woordzoeker van onuitspreekbare chemische benamingen, waarbij overeenkomsten werden afgestreept en verschillen werden omsingeld. Na een korte analyse staarde de boosdoener mij vanaf het papier aan: Methylisothiazolinone. Jaja, gooi die er maar eens in bij galgje! METHYL-ISO-THIA-ZOLI-NONE. Zelfs in stukjes geknipt nauwelijks uitspreekbaar, en het enige stofje dat doekje blauw, lila en groen deelden en in doekje roze ontbrak.

Een korte Google speurtocht leidde mij naar een blog die uitleg gaf over het gebruik van conserveringsmiddelen in cosmetica. Hoewel door vele gebruiksters als de duivel gezien, hebben conserveringsmiddelen ook wel hun functie: Door de toevoeging ervan zijn cosmeticaproducten hygiënischer en dus ook veiliger in gebruik. Onder invloed van zuurstof, het water in je crème en de bacteriën die je aan je handen hebt, zou je je dure pot anders binnen een week al weg moeten gooien (of een geavanceerde bacterie-cultuur op je huid moeten smeren? Iemand?) Deze conserveringsmiddelen, bij velen waarschijnlijk wel bekend, worden parabenen genoemd. Omdat er steeds meer mensen huidirritatie kregen van parabenen en dermatologen de alarmklok luidden, switchten fabrikanten naar een ander conserveringsmiddel: Methylisothiazolinone. Deze stof is erg effectief, zelfs al in lage hoeveelheden, zodat fabrikanten hun formule niet hoeven aan te passen maar simpelweg hun parabenen konden vervangen voor Methylisothiazolinone. Zie je de advertenties al voor je: ONZE BEAUTY LIJN NU ZONDER PARABENEN! Klanten blij, fabrikant blij.

Tenzij je dus, net als ik, juist vervelend wordt van deze methylisothiazolinone. Zit je daar trots te wezen op je parabenen vrije crème, totdat je de volgende ochtend met rode, schilferige oogjes op de rand van je bed zit.

Conclusies uit Lotte’s Life:

1)   Parabenen zijn niet altijd de Duivel

2)   Parabenen-vrij is niet per definitie gezond

3)   Ik sluit me bij Steven Tyler van Aerosmith aan: “Pink is my favourite colour!”

De nieuwe voordeelverpakking verzachtende doekjes ligt alweer klaar in de badkamer. Evenals een smeekbede per e-mail naar Nivea, met het verzoek mijn roze lieverdjes voorlopig lekker in de parabenen te laten zwemmen.

For beautiful eyes, look for the good in others; for beautiful lips, speak only words of kindness; and for poise, walk with the knowledge that you are never alone.  ~  Audrey Hepburn

Liefs, Lotte

Over lottevlootman

Reader • Writer • Talker • Traveller • Dancer • Dreamer Creatieveling met passie voor communicatie en verhalen vertellen. Hier vind je de mijne, ik lees ook graag die van jou! Nederlandse blogs met nu en dan een uitstapje naar het Engels, alles op geheel persoonlijke titel en eigen risico.

Wat vind jij ervan?

